Jak začít s propagací nového e-shopu

Mnoho začínajících majitelů e-shopů si představuje, že stačí jen nainstalovat Prestashop, naplnit jej zbožím a úspěch je zaručen. Tak to ovšem v žádném případě není. Ve skutečnosti totiž spuštěním elektronického obchodu vše teprve začíná. Abyste na váš nový e-shop přivedli nějaké zákazníky, musíte jim o něm dát nejdříve vědět.

Jak propagovat PrestaShop

Metod propagace nového e- shopu je hodně. Některé z nich fungují téměř okamžitě, na výsledky jiných si budete muset nějakou dobu počkat. Žádnou z nich byste však neměli opomíjet, protože každá cílí na zákazníky odlišným způsobem a společně dokážou z vašeho webu udělat místo, kam se návštěvníci jen pohrnou.

Nejčastěji používanými metodami propagace e-shopu jsou:

  • SEO
  • PPC
  • Srovnávače zboží
  • E-mailing

Pojďme si nyní říci o jejich silných a slabých stránkách, a o tom, jak je co nejefektivněji využít.

Optimalizace pro vyhledávače – SEO

SEO je jednou ze základních metod propagace jakéhokoli webu, e-shop nevyjímaje. Spočívá v úpravě stránek takovým způsobem, aby byly pro vyhledávače co nejsrozumitelnější a v jejich propagaci pomocí zpětných odkazů z autoritativních a hojně navštěvovaných tematických webů. Důležitou součástí SEO je i uživatelská přívětivost, neboť pokud se budou uživatelé cítit na vašem e-shopu příjemně, vyhledávače to poznají a ocení. SEO patří mezi levnější, přitom však extrémně účinné metody propagace. Jeho hlavní výhodou je dlouhodobost. Správně optimalizovaná stránka vám dokáže přinášet trvalou a vysoce kvalitní návštěvnost po dlouhé měsíce i roky.

Nevýhodou SEO vysoká časová náročnost, pracnost a delší čas, než se optimalizace projeví. Návštěvnost roste jen pomalu a může trvat několik měsíců, než k vám začnou z vyhledávačů proudit návštěvníci. Proto byste měli s optimalizací začít co nejdříve, pokud možno již během budování e-shopu.

Placená reklama ve vyhledávačích a na sociálních sítích – PPC

Pomocí PPC reklamy můžete zobrazit váš inzerát ve výsledcích vyhledávání, kde se zobrazí před přirozenými, neplacenými výsledky. V závislosti na tom, kolik nabídnete za pro klik na konkrétní klíčové slovo, se může vaše reklama zobrazovat i na prvním místě výsledků vyhledávání. PPC reklama má oproti SEO mnohem rychlejší efekt. Jakékoli změny se projeví téměř okamžitě a prakticky ihned můžete získat velké množství zákazníků, kteří hledají to, co prodáváte. Bohužel však za každého návštěvníka, který klikne na vaši reklamu, musíte zaplatit určitou částku, která se odvíjí od konkurenčnosti daného klíčového slova. Získání návštěvníků se tak může dost prodražit. Měli byste proto dobře rozvážit, kolik nabídnete za proklik na jednotlivá klíčová slova, abyste nakonec neutratili za reklamu více, než vyděláte. Kromě vyhledávačů, jako jsou Google a Seznam, můžete využít i PPC reklamy na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram, Youtube a další.

Srovnávače zboží

Základem propagace každého e-shopu jsou zbožové srovnávače. Tento způsob propagace je poměrně jednoduchý na nastavení, ale přitom vysoce účinný. Základem je vygenerování takzvaného „feedu“ a jeho zadání do srovnávače zboží. Feed je vlastně excelový soubor, který obsahuje veškeré zboží z vašeho e-shopu včetně cen a ostatních důležitých informací. Prestashop dokáže tento soubor generovat naprosto automaticky pomocí vhodného pluginu. Jakmile zbožový srovnávač načte váš feed, bude moci začít zobrazovat vaše produkty. Lidé, kteří srovnávač navštíví, si potom budou moci vybrat z nabídek jednotlivých e-shopů, které nabízejí konkrétní produkt. Umístění ve srovnávačích zboží je zdarma – zaplatíte pouze za proklik na váš e-shop, podobně jako u jiné PPC reklamy. Nejznámější a nejvíce navštěvované srovnávače zboží u nás jsou Heureka.cz a Zbozi.cz. Neměli byste však zapomínat ani na menší zbožové srovnávače, které vám sice nepřinesou tolik návštěvníků, ale jejich služby jsou mnohem levnější. Návštěvnost ze zbožových vyhledávačů je vysoce efektivní díky faktu, že tito lidé jsou již pevně rozhodnuti si výrobek koupit, a pouze hledají nejvýhodnější nabídku.

E-mailing

E-mailing je účinná metoda propagace pro e-shopy, které již nějakou dobu fungují. Pomocí cílených e-mailových kampaní můžete opakovaně oslovovat lidi, kteří u vás již dříve nakoupili nebo o nákup projevili zájem a přinášet jim nové a nové nabídky. Za mnohem nižší cenu než u PPC tak můžete získat z jednoho zákazníka díky opakovaným prodejům mnohem více. Pro správné fungování e-mailingu budete potřebovat správnou databázi kontaktů. Měli byste proto s jejich získáváním začít již od startu vašeho e-shopu. Kromě lidí, kteří si u vás něco koupili, můžete například návštěvníkům nabídnout něco zdarma, výměnou za registraci do e-mailového zpravodaje. Obchodníci většinou za registraci nabízejí nějaký e-book, nebo slevový kupón. Při e-mailingu je extrémně důležité, aby vaše maily byly pro adresáty užitečné a atraktivní. Snažte se proto vaši databázi kontaktů roztřídit do menších segmentů podle zájmů návštěvníků, nebo podle typu produktu, který si u vás koupili, a vytvořte pro každý z těchto segmentů speciální kampaň šitou na míru každé skupině.

Snažte se zákazníkům přinést ten nejlepší zážitek z nakupování

Jelikož je většina způsobů propagace e-shopu nějakým způsobem placená, měli byste se snažit získat z investovaných prostředků co nejvíce. Byla by škoda, aby návštěvníci, za které jste zaplatili, odcházeli bez nákupu, protože jim na vašem webu něco vadilo. Velmi důležité je v tomto ohledu nastavení správného zobrazení na mobilních telefonech, které k nakupování používá stále větší množství lidí. Testujte proto zobrazení vašeho e-shopu na různých velikostech displeje a ujistěte se, že vždy vypadá dobře, je čitelný a obsahuje všechny ovládací prvky nezbytné k dokončení nákupu.

Propagace e-shopu je běh na dlouhou trať.

Jednotlivé metody propagace e-shopu se navzájem doplňují a vytvářejí účinný marketingový mix. Některé z nich, například PPC, jsou však složitější a nezkušený začátečník zde může utopit spoustu peněz. Všechny vaše marketingové aktivit je proto potřeba pravidelně měřit, zaznamenávat a pečlivě vyhodnocovat. Nejdůležitější hodnotou je takzvané ROI (Return of Investments) neboli návratnost investic. Zkrátka kolik jste vydělali na každou korunu, investovanou do jednotlivých metod propagace. Zejména u PPC je důležité měřit ROI jednotlivých klíčových slov, abyste byli schopni včas pozastavit reklamy, které sice přinášejí hodně návštěvníků, ale málo prodejů. Postupem času, jakmile získáte více zkušeností a zjistíte, co vám funguje a co ne, budete moci investovat do nejúčinnějších metod propagace víc peněz a znásobit tak své zisky.

Článek připravila digitální agentura PPC Profits, která realizuje SEOPPC reklamue-mailingsprávu sociálních sítísprávu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.

Byl článek užitečný?

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení 5 / 5. Vote count: 1

Článek ještě nebyl hodnocen. Buďte první!

Sledujte nás: