Technické SEO pro e-shopy a jak na něj na PrestaShopu

Když se řekne SEO, většina lidí si představí shánění zpětných odkazů či tvorbu kvalitních textů obsahujících správná klíčová slova. SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, má však i jiné důležité aspekty – jedním z nich je „technické SEO“.

Co je tedy to technické SEO?

Technické SEO je podmnožinou on-page SEO, ovšem na rozdíl od tvorby kvalitního obsahu se tato disciplína zaměřuje na optimalizaci technologické stránky vašeho Prestashopu, která zahrnuje vše, co souvisí s konfigurací webu –  například rychlost načítání, správnou funkci všech modulů, funkčnost všech stránek a vnitřních odkazů, vhodnou informační architekturu a podobně.

Sebelepší obsah a zpětné odkazy vám totiž příliš nepomohou, pokud váš e-shop nepracuje správně, pomalu se načítá, či obsahuje chyby, které návštěvníkům brání v jeho správném používání. A pokud vaši zákazníci nebudou na webu spokojeni, negativně se to odrazí i na hodnocení od vyhledávačů. Na rozdíl od tvorby obsahu a shánění zpětných odkazů vám technické SEO nezabere příliš mnoho času. Několik jednoduchých úprav, které nezaberou více než pár minut, vám však může pomoci předstihnout vaši konkurenci.

Správné vnitřní prolinkování a přístupnost obsahu

Vnitřním prolinkování se rozumí vzájemné propojení jednotlivých stránek vašeho e-shopu pomocí odkazů. Tyto odkazy umožní uživatelům rychlé nalezení požadované informace, robotům vyhledávačů usnadní procházení a navíc definují hierarchii webu, která odráží důležitost jeho jednotlivých stránek. V ideálním případě by veškerý obsah e-shopu měl být přístupný maximálně na 3 až 4 kliknutí z domovské stránky. Čím důležitější je konkrétní stránka ve vaší vnitřní hierarchii, tím by měla být domovské stránce blíže.

Optimální natavení pro Prestashop závisí na počtu produktů ve vašem obchodě. V zásadě platí, že jednotlivé hlavní kategorie by měly být dostupné přímo z hlavní stránky shopu. Z jednotlivých kategorií by měly vést odkazy přímo na jednotlivé produkty. Pokud máte produktů hodně, můžete udělat kategorií více, nebo je můžete rozdělit do podkategorií.

Je váš e-shop optimalizován pro mobilní zařízení?

Jedním z cílů technického SEO je zajistit, aby se váš e-shop zobrazoval perfektně na všech možných typech zařízení. Podívejte se do Google Analytics a zkontrolujte, z jakých typů zařízení má váš e-shop návštěvy. Pravděpodobně budete překvapeni jejich variabilitou. Zobrazuje se však váš e-shop na všech těchto zařízeních správně? K tomuto účelu slouží takzvané responzivní zobrazení, které dokáže automaticky přizpůsobit vzhled vaší stránky jakémukoli zařízení, na kterém jej bude někdo chtít zobrazit.

Důležité je zejména, aby váš text byl pohodlně čitelný i na menších displejích, obsahoval všechny důležité navigační prvky a akční tlačítka, to vše pokud možno bez nutnosti scrollování. Moderní šablony pro Prestashop v sobě většinou nějakou formu podpory automatického responzivního zobrazení obsahují, vždy je lepší zkontrolovat zobrazení ručně, alespoň pro nejčastěji používané velikosti displeje.

 

Záleží i na rychlosti

S optimalizací pro mobilní zařízení souvisí i rychlost webu. Lidé používající k přístupu na internet mobilní zařízení, často nedisponují stabilním a rychlým datovým připojením, proto je pro ně rychlost načítání webu velice důležitá. Stejně tak je důležitá pro vyhledávače, které ji považují za jeden ze stěžejních faktorů, které používají pro hodnocení stránek.

Úkolem technického SEO je proto zrychlit váš e-shop co nejvíce. Kromě stabilního a rychlého hostingu můžete vaše stránky zrychlit optimalizací jednotlivých prvků stránky. Dejte si zejména pozor na zbytečné načítání velkých obrázků, nebo příliš velkého množství javascriptů.

Optimalizace crawl budgetu

Možná jste si již někdy položili otázku, podle čeho roboti Google rozhodují, kterou stránku mají indexovat dříve a jak často. Zatímco na některých stránkách je Google bot několikrát denně, některé stránky prochází přinejlepším jednou za měsíc. Je to způsobeno faktem, že procházení a indexace stránek není zrovna levná záležitost.

Google se proto snaží optimalizovat své náklady a využívat své systémové prostředky co nejefektivněji. Každá doména má proto svůj „crawl budget“ neboli rozpočet na procházení, který určuje, kolik systémových prostředků Google na její indexaci uvolní. Vaším cílem by pochopitelně mělo být, aby vaše doména měla přiděleno co nejvíce.

Celkový crawl budget je závislý na mnoha faktorech, jako je například stáří webu, jeho autorita a odkazový profil, čerstvost poskytovaného obsahu a mnoha dalších. Pokud váš e-shop nemá zatím dostatečnou autoritu, je potřeba využít crawl budget, který máte, s maximální efektivitou.

Omezte proto procházení stránek, které nejsou důležité. K tomuto účelu můžete využít soubor robots.txt a úpravu vnitřních odkazů na nedůležité stránky o atribut rel=“nofollow“. Pomoci vám může i úprava souboru sitemap.xml, ze kterého odstraníte odkazy na stránky, které není nutné indexovat, a doplnění tagu „lastmod“, který robotům sdělí datum poslední aktualizace stránek.

 

Vyhněte se duplicitám

E-shopy jsou typické tím, že zde může vznikat velké množství duplicitních stránek, například kvůli různým filtrům či indexovaným výsledkům vyhledávání, které většinou obsahují jen jinak seřazené produkty. Tyto stránky jsou považovány za takzvaný „řídký obsah“ který vyhledávače nemají příliš rády.

Řešením tohoto problému je kanonizace. Pomocí kanonizace určíte, která z duplicitních stránek je původní a chcete ji zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače posléze její ostatní verze ignorují, a ke vzniku duplicit tak nedochází.

Na rozdíl od získávání odkazů je technické SEO na vašem e-shopu faktorem, který můžete na sto procent kontrolovat.  Vyžaduje mnohem méně úsilí než tvorba kvalitního obsahu, avšak jeho vliv je přinejmenším stejně důležitý.

Pokud nejste příliš technicky zdatní a technické SEO vám připadá příliš složité, zkuste využít služeb certifikovaných Prestashop profesionálů, kteří mají s technickým nastavením e-shopů více než 10 let zkušeností. Technologické SEO dokáže zlepšit výkon vašeho webu o desítky procent. Pokud totiž váš e-shop bude fungovat rychle a bezchybně, ocení to nejen vaši zákazníci, ale také vyhledávače, které jej ocení vyššími pozicemi.

Článek připravila digitální agentura PPC Profits, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.

Byl článek užitečný?

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení 5 / 5. Vote count: 1

Článek ještě nebyl hodnocen. Buďte první!

Sledujte nás: